KAWAN-KAWAN CIK AIN

Monday, November 28, 2011

..:: SeLamaT PenGanTin Baru ::..

assalamualaikum...
hehe ~
update lg 1 entry...
kali ni ak nk wish...
SELAMAT PENGANTIN BARU
kepada
ENCIK ASLAH FIDA'IY & SHARIFAH AISHAH

semoga berbahagia
semoga kekal hingga ke akhir hayat..
amiin...

sebenarnya ak ni xde ar rapat mane ngan dorg
cuma yg lelaki ni mber kpd bf ak
tu yg g...
nnt kt bwh ak explain ar
pasal pic2 yg ak amek
xde ar byk mane pn
bape keping je pn...
hehe


ha... yg ni la pengantinnya... tgh makan lak tu... kaco daun je..
yg sebelah ak ni name dia azri a.k.a. puteh
ni bkn pakwe ak tau... hehe ~


ni ak... saje nak menyibuk !
amek berkat... hehe ~



ntah bape kali ar ak posing ngan dorg ni...


ni ar pengantinnya....
sweet kan ??
pmpn ni muka dia mcm nora elena...
cantikkan ?? haha !


pe2 pn ak wish moga korg kekal sampai akhir hayat...
gaduh2 tu biase ar...
xsemua epi... kan2....
ok la...
" SELAMAT PENGANTIN BARU "

..:: PengaLaman Baru ::..

assalamualaikum...
hai...
hoi...
hui...

lame dah aku tak update entry ni... hehe ~ busy la... busy ke ?? mmg busy pn... la ni ak da dpt keje baru ar... baru je seminggu ak start... mmg agk pening, leceh + penat la... da name koje kn... nk wat camne... now ak koje kat bangi... kat seksyen 3... mane2 yg knl ak tau ar ak keje katne... dan unit ape...

sumpah !! aku sgt penat... yela... keje sebelum ni xde ar sebusy yg cam skrg... hehe ~ but mula2 ok la... lom lg kenal org kn... pe2 pn kena ar ati2... pe2 pn... korg yg terbaca entry ni... wish me luck for my new job !! hehe ~

ok la... ak ade hal ni... len kali ak update lg... (sebenarnya nak update entry baru) tata u alls...

Friday, November 11, 2011

..:: eNGGaN ::..



nak watpe aku approve ko lagi as kawan ??
aku tau ko TAK IKHLAS !!
sebab ati aku sendiri enggan terima ko...
so...
betol cakap ko dulu...
lupakan je moment antara kita...
so aku da delete all everything about us !!
jgn cr ak lg pasni...
OKAY

Tuesday, November 8, 2011

..:: Kalimah ALLAH pada botol air ::..


assalamualaikum wbt...
sebelum aku menaip entry ni...
aku ingin mengucapkan syukur alhamdulillah...
kepada ALLAH SWT...
kerana telah memberi petunjuk kepada abah aku
kerana abah telah nampak sesuatu...
apa dia sesuatu itu ???
ok...
korang pernah tak beli atau minum air minuman
jenama
PLUS 1 ???
pernah x ???
dia punya cover kaler hijau
ala kaler lebih kurang macam air spritzer tu...
ni dia botol airnya...







ok....
korg dah tengok kan ???
ok...
kenapa aku taip entry aku
mcm ni ??
sebab zaman sekarang ni
byk sgt benda atau perkara yg melalaikan manusia
sama ada secara halus atau secara kasar...



ceritanya mcm ni...
abah aku tunjukkan botol air PLUS 1 tu
mcm kat bawah ni...



aku pun dengan lurusnya tengok la botol air tu
(mula2 tak pk ape2)
pastu abah aku suoh tengok tulisan kat belakang tu...
(terbalikkan tulisan)
aku mula2 tak nampak ape2...
mmg tak pk ape2...
pastu abah cakap...
cuba tengok betol2...
aku pu tengok la...
bace astaghfirullahal'aziim...
baru la nampak...
tau x ??
ape yg aku nampak ??
kalimah ALLAH !!
astaghfirullahal'aziim....
tak percaya korg tengok kat bawah ni...




hmm...
tak sangka aku...
ingatkan kat perkataan coca cola je...
upenye kat botol air tu pun ade...
bg aku Tuhan nak menunjukkan sesuatu kepada aku...
dan aku mula memikirkannya...
apakah ia ??
aku pun tak tahu...
mungkin ni ada ar kebetulan...
mungkin ada perkara lain...
wallahu'alam...

* kepada yg ingin mempraktikkan
korg boleh la praktikkan
dengan cara
tengok kat cermin (botol tu letak kt cermin)
atau
terbalikkan tulisan tu...
ngan cara baca tulisan tu dr belakang...


*YANG BAIKNYA DATANG DARI TUHAN YANG BURUKNYA DATANG DARI AKU*

sekian, wassalamualaikum...




Monday, November 7, 2011

..:: moGa kau sembuh ::..

assalamualaikum wbt...
selamat pagi buta... cewah !
haha !
ari ni aku takde watpe...
sebab satu ari aku tido !
terukkan ???
tahu ni dalam sejarah
satu umah bangun lewat !
satu umah tak g semayang raya...
(macam ar tiap2 tahun ak g)
uweekkk !
sebab ari ni bapak aku demam
teruk giler dia demam...
aku hope abah cepat sembuh...

lg 1...
bout my bezfren... bf... lover... sweetheart...
haha !


atas ni ha...
pijol cyg..
dia semalam ngadu kat aku yg dia demam
pastu aku tepon...
dia ckp demam campak lak !
terkejut aku !!
ari ni da 2 ari ak tak msg dia...
malam ar...
sbb dia ckp tak larat sangat !
aku sangat risau...
ye ar dia je ar yg aku syg
selain dari famili aku...
sape x syg pakwe kan ???
cian die...

aku ckp kat dia
esok amek mc
tak payah skola
gaya msg cm terok
sbb da smp kat muka
hbs ar dah tak hensem...
haha !
jahat tol makwe...

cian gak tengok die...
takpe la...
yg penting dia kena pantang makan
aku pn td hampir nak tergelak...
sbb dia boleh tanya
ape benda yg perlu pantang ???
aku pn jwb ar...
telor, aym & seafood
sbb ia boleh jd gatal...

takpe la...
pe2 pn saya hope awk cepat sembuh k...
sama ngan abah gak...
amiin... ~

Saturday, November 5, 2011

..:: Tolong HambaMU ini Ya ALLAH ! ::..

assalamualaikum...
1st skali aku nak mintak maaf
kat sape2 yg pernah terasa ngan aku
Ya ALLAH !
adakah perkara yg aku wat ni salah ??
Ya ALLAH !
aku rasa teraniaya dengan insan yg bernama kafir laknatullah !
Ya ALLAH !
apakah yg perlu aku lakukan ??
Ya ALLAH !
hambaMU ini sangat naif...
Ya ALLAH !
aku sangat tidak tenteram tatkala ini
Ya ALLAH !
KAU berikanlah aku petunjukMU
aku sangat memerlukanMU disaat ini...
amiin...

Sunday, October 30, 2011

..:: Lepas TenSion !! ::..


hai...
semalam aku g Teluk Batik
kat Perak
aku follow trip PDK Purnama
ktorg jgka gerak kul 7 pg
last2 kul 8.00 pg
ok la.. lwt sejam je pun
hahahaaha
aku tak nek bus pun
aku nek kete
ngan mama, kak yan, adik & nadia
dorg tu family agkt ak
mula2 rase bosan la gak...
ye ar rase cam takde pe2 je KOT
KOT ye... haha !

sampai je kat Teluk Batik
ktorg cr tempat...
ke hulu ke hilir cari tali...
ye ar.. ramaikan..
coz nk wat aktvt lg... haha !
lebih kurang 15 minti la...
bas bwk student OKU pn smpi...
so, amek r tali kat bas...
malangnya kat bas takde tali...
takpe ar..
pandai2 ar korg setel sndr...
ak x masuk cmpur... hahaha
da angkt2 beg...
terus bukak tudung...
mandi... haha !

tp peliknya air surut ma...
hmm... x bez tol ar !
ade ar lam setengah jam mandi...
ade sorg budak offer nek banana boat
sorg 5 rget... ok ar..
murah giler !!!

ktorg nek 8 org...
ak dok kt bhgn no.2
ktorg ckp jgn jthkn ktorg kt tgh
tak nak !!!
abg boat tu nk dajal ktorg
aku siap maki2 lg... hahaha
ntah bp kali die bwk ktorg pusing2
smpi kt tepi pnti...
cket je ar...
die terus jatuhkan ktorg...
hahahahahaaha
time tu kak yan hempap aku... adoi...
ak x rase kat tepi pantai sbb x cecah tnh !!
dlm ati aku
kuang asam punya org !!
pastu ktorg nek bot lak...
mmg bez ar... pkck tu bwk ktorg pusing2 1 teluk batik
mmg aku betul2 hilang tension !!!
pastu ktorg rest
mandi2...
makan tengah hari
aku & kak yan tido
sampai kul
3 ak bgun....
ye ar...
sedap kot
kena angin pantai
bawah pokok kelapa lak tu
ak tgk dak2 PDK tu main sukaneka
aku tak join sbb x byr pn... haha
hbs lam kul 5 ar...

pastu ktorg sggh lumut lak
tengok feri & kapal
ade 2 kapal kena tunda
eh ?? ade ke kapal tunda ??
hahahaa
kat lumut ktorg amek gmbr
sbb kt teluk batik tak sempat amek
hahaha

pastu
ktorg beli ar makanan cket nk bagi org2 kt umah
dalam kul 6 suku kitorg gerak balik dr lumut...
tak tipu 1 ari tu ak rase epi giler !!! hahaha


ni kat lumut... ade tak cam frame gmbr ??





ni aku...
kat tepi jeti.. belakang aku tu jeti
tggu feri nak ke pangkor...

Thursday, October 27, 2011

..:: Happy DeepaVaLi ::..

di sini...
saya ingin mengucapkan
HAPPY DEEPAVALI
kepada semua bangsa Hindu di Malaysia ni... !

terutama sekali kepada
my principal (Mr. Krishnan & Madam Isvary)
kepada my colleagues ( Teacher Punesh)
and my little daughter (Rubashini)

pss... esok nk g open house
umah Teacher Punesh

Wednesday, October 26, 2011

..:: JawaTan Kosong ::..

ATTENTION !!

KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT BEKERJA DI BANGI BOLEH HANTA RESUME PADA SAYA DI ALAMAT E-MEL nia_shamsudin@yahoo.com

JAWATAN YANG DIPERLUKAN :
  • PENYELIA TADIKA (DIPLOMA & STPM)
  • GURU TADIKA (DIPLOMA & STPM)
  • GURU KAFA (SPM)
  • PENYELIA TASKA (STPM & SPM)
  • GURU TASKA (SPM)

KEMUDAHAN LAIN :
  • TEMPAT TINGGAL DISEDIAKAN
  • MAKAN PAGI, TENGAH HARI & MALAM
  • KWSP & SOCSO

KEPADA SESIAPA YANG BERMINAT SAHAJA !!
DIBUKA HINGGA 31 DISEMBER 2011 !!!
GAJI BOLEH TAHAAN.... !!!

Wednesday, October 19, 2011

..:: Konvo Ep 2 ::..



aku cuma nak ucapkan kesyukuran ke hadrat Ilahi... kerana aku telah berjaya menggenggam segulung diploma untuk ditunjukkan pada ibu bapa aku... alhamdulillah... kat bwh ni ade pic2 aku time konvo... x byk pn... tp ade ar... hehe ~





ni ngan ex-classmate aku
dari kiri : muslim, norli, wellvren, aku



time ni ngah bosan xde watpe... ngah dgr pro cancelor bg ucapan


ni ngan mber aku dr sem 1 smpi praktikal...
name die syazwani atiqah


ni lak ngan mber bf aku... slalu temankan aku g unisel... haha !
nama dia Rozalia


ni time nk masuk dewan... panas woo.. kul2 lak tu... haha !









ha ! yg ni lak bezfren forever aku merangkap boyfren aku... haha !
die ckp jgn upload kt facebook... bahaya... hahahah
ak pn upload kat blog je ar... :p

ok la... sampai cini je kisah pasal konvokesyen aku... sebenarnya xde ape yg menarik pun sal konvo ni... sbb mak aku xdtg... sedihkan ?? haha ! tp xpe ar... yg pntg ak dpt bwk balik segulung diploma... untuk mak & bapak aku... alhamdulillah... tq pd yg mmberi bunga... lebih2 lg bunga matahari... !

Sunday, October 16, 2011

..:: Konvo Ep 1 ::..


tadi aku amek gambar kat studio wah kong kat sungai besar... tapi esok aku akan naik pentas amek scroll... ni dia gmbrnya... aku terpaksa amek ari ni sebab mak aku esok x dpt hadir... ciankan... sebab mak aku now tgh berpantang... macam org bersalin... hehe ~



ni dia gambarnya... hehe ~

..:: Jenama Kereta yg Perlu Anda Tahu ::..

BMW : Brings Me Women
LEXUS : Luxury EXports to United States
FORD : For Only Romantic Drivers
HYUNDAI : Hope You Understand Nothing's Drivable And Inexpensive
VOLVO : Very Odd Looking Vehicular Object
PORSCHE : Proof Of Rich Spoiled Children Having Everything
KIA : Kills In Accidents
TOYOTA : The One You Only Trust Always
NISSAN : Nothing Inexpensive So Spend Another Ninehunderd..
PROTON : Powerwindow Rosak Oooh Tidaaakkk Ohhhh Noooooo!
hahahahaha

..:: kadang-kaDang ::..

kadang2 kita x mnghargai cinta...
knp??
sbb,kita blum mrsai kehilangan dia...
kdang2 kita rsai cinta dia, tp msih xpcya,
knp??
sbb...
kita slalu sgt fikir negatif ttg dia..
kdg2 kita xsdr yg hati kita ni btl2 mnyayangi dia,
knp??
sbb,kita tnjuk ego xnk mngalah..
aishhh hapelaa .
so hargailah org yg sygkn kita..
sbb nanti kita akan mncarinya bila dia sudah tiada di sisi lagi..
time tu nk nangeh guling2 pon da tak gune da .

Friday, October 14, 2011

..:: Lepas Rindu ::..

ari ni 14hb okt 2011 (jumaat)

aku, wani, alia, puteh, ida & adeq jumpa...
kami ada raptai kat unisel...
kebetulan puteh cuti... jadi dia datang la utk jumpa kami...
walaupun x ramai namun, kami tetap akrab cam dulu...
usik mengusik antara kami... haha !
kami meneruskan perjalanan ke tesco kuala sgor...
dengan 3 buah kereta...
waja
kancil
waja
kete aku paling kecik
wani & alia naik wajah putih
puteh & ida naek waja biru
ak & adeq nek kancil
seyes...
dapat lepas rindu !
mula2 kami go to tesco...
aku ditinggalkan di parking kete...
adeq lak bla tgglkn ak...
agk bengang ar...
g pn x gtau...
pastu jln ronda2 1 tesco...
eh ? 1 tesco ke ??
masing2 da lapa...
tggu adeq yg lmbt lak tu...
pastu kami amek keputusan makan kat
restoran seri kampung
wah ! sedap gile nasi goreng kampung die.... !
pedas lak tu... haha !
pas makan kami masing2 balik umah sndr
wani, puteh & ida balik sma2...
aku, alia & adeq pn sama...
nak anta alia...
so, die tumpang la aku...
cume kami tak sangka alia belanja kami makan
terkejut gak ar...
die wat surprise !
hahahaha
kami balik la...
tugas aku bermulalah utk anta adeq ke teluk intan...
hahahaha
dalam perjalanan nak ke teluk intan
norli pulak tepon...
die ingat aku kat t.i
upenye time tu baru lepas sekinchan...
die lak ajak g shopping kat t.i
alang2kn... hehe ~
kami anta adeq kat stesen bus t.i
aku lak kena marah ngan guard kat situ
ni gara2 adeq la ni... sabo je la...
pas kami anta adeq kami g the store
kami pn cr kasut...
masing2 da pnt kn...
cr ar kasut kaler htm...
dpt gak... rm 19.90 je
nasib bek... murah...
hahaha
pastu kami pun balik... sampai umah maghrib...
ok la...
aku da penat...
esok ak nk kena teman norli g balai polis
nak wat report
ade org lggr kete die...
cian...
ok...
wassalam...
(^_^)

Sunday, October 2, 2011

..:: Takpe aih ::..


hmm... kali ni entry aku len cket... nak ckp sal majlis konvokesyen aku tahun ni... aku ada dengar kawan aku cakap boleh amek jubah pada hari jumaat (7hb okt 2011)... tapi bila aku t'nampak komen pasal ni aku pun mengeluh... hmmm... haha ! ye ar... nak mintak tolong mber amekkan jubah... tibe2 ternampak post & komen kat wall unit rekod & pengijazahan... terus layu... nak tak nak terpaksa datang hari sabtu (8hb okt 2011)... takpe ar... nak wat camne... bkn pe... ak takot je terkejar2... ye ar... nak g interview... kn... haha ! cuba tengok kat bawah ni...




student tu tanya boleh ke amek jubah 7hb... tp tak boleh... takpe la... nak wat camne... hehe ~
for this student... sowi ek... sbb copy & paste awk punya post tanpa izin... kita sekadar nak share kat kwn2... tp kite da delete nama & pic awk... ok...

ok la... ni je yg aku nak sampaikan... hihi... :)

Saturday, September 17, 2011

..:: Cintaiku dengan Seadanya ::..


Lagu ni aku nak bagi kat teman aku Mohamad Hafizzul bin Ayub...
aku harap kalau dia on9...
dia tengok la lirik lagu yg aku kasi kat dia...
sejak akhir2 ni hati aku sangat2 tak tenteram...
aku harap dgn penyampaian ni...
dia dapat rasa apa yg ati aku rasa...
ok... Mr. Hafizzul, layan ar lagu ni ok...


Kisah Dongeng - Stacy

Ku sedar ku tak seberapa
Jika dibanding mereka
Yang jauh lebih megah dari diri ini

Apa yang mampu ku berhias
Hanyalah hati yang ikhlas
Terpendam simpan untuk dia yang sudi

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja

Belum pernah ku merasakan
Dipeluk dalam dakapan
Eratnya melindungi jiwa rapuh ini

Sanubariku memerlukan
Kehadiran seorang teman
Tulus mencurah kasih sepenuh hati

Mencintai aku dengan seadanya
Mencintai aku bukan kerana rupa
Dalam waktu sedu
Dalam waktu hiba
Ku harapkan dia rela

Mencintai aku dengan seadanya
Sanggup menerima insan tak sempurna
Atau mungkin cinta sebegitu hanya
Kisah dongeng saja


~ maaf kerana saya bukan insan yg sempurna ~

Friday, September 16, 2011

..:: Akta Cuti Pekerja ::..

1. PENGENALAN
1.1 Setiap pekerja adalah berhak kepada sejumlah hari cuti minimum di bawah kontrak
perkhidmatannya seperti yang ditentukan di bawah Akta Kerja, 1955.
1.2 Jenis-jenis cuti yang terdapat di dalam Akta tersebut ialah :-
• Cuti Rehat Mingguan
• Cuti Rehat Mingguan
• Cuti Tahunan
• Cuti Sakit
• Cuti Bersalin
2. CUTI REHAT MINGGUAN
2.1 Setiap pekerja adalah berhak kepada satu hari cuti rehat dalam setiap minggu yang akan
ditetapkan oleh majikan. Dimana seseorang pekerja diberi lebih daripada satu hari cuti rehat
dalam seminggu, hari kedua daripada hari-hari tersebut akan dianggap sebagai hari rehat
bagi tujuan Akta ini.
2.2 Seseorang majikan dikehendaki menyediakan suatu jadual giliran memberitahu setiap
pekerja tentang hari cuti rehatnya pada awal setiap bulan. Walaubagaimanapun satu notis
hendaklah dipamirkan di suatu tempat yang mudah dilihat di tempat pekerjaan sekiranya
hari yang sama dalam setiap minggu dipilih sebagai hari cuti rehat untuk semua pekerja.
2.3 Dalam keadaan biasa, pengumpulan cuti rehat adalah tidak dibenarkan. Walau
bagaimanapun, dalam keadaan tertentu (misalnya;tempat pekerjaan adalah jauh di
pedalaman dan perjalanan balik ke kediaman mengambil masa yang lama) majikan boleh
memohon kelulusan daripada Menteri Sumber Manusia bagi membolehkan seseorang
pekerja mengumpul cuti rehatnya bagi bulan itu.
2.4 Bagi seorang pekerja syif suatu tempoh rehat selama 30 jam berterusan boleh dianggap
sebagai 1 hari cuti rehat.
2.5 Kelayakan cuti rehat tidak terpakai dalam tempoh seseorang pekerja itu:
• sedang cuti bersalin
• mendapat cuti sakit
• mengalami hilang upaya sementara di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952 atau Akta
Keselamatan Sosial Pekerja, 1969.
2.6 Seseorang pekerja boleh dikehendaki oleh majikannya bekerja pada hari cuti rehat dalam
keadaan-keadaan berikut:-
• Dimana beliau diambil khidmat dalam pekerjaan yang perlu dijalankan terus-menerus
dalam 2 syif atau lebih.
• Kemalangan di tempat pekerjaan samada berlaku atau dijangka berlaku;
• Kerja-kerja atas kepentingan masyarakat;
• Kerja-kerja penting untuk pertahanan dan keselamatan negara;
• Kerja-kerja segera yang perlu dilakukan keatas sesebuah jentera;
• Gangguan kerja diluar jangka; Kerja-kerja penting untuk ekonomi negara;
• Kerja-kerja dalam perkhidmatan perlu seperti TNB, hospital dan lain-lain;
2.7 Kerja pada hari cuti rehat mingguan
Seseorang pekerja yang dikehendaki bekerja pada hari cuti rehat hendaklah dibayar tidak
kurang daripada kadar berikut:- 2.7.1 Pekerja bergaji hari atau mengikut kiraan jam:
Jika bekerja kurang daripada 1/2 waktu kerja biasa = 1 X kadar gaji biasa.Jika bekerja
melebihi 1/2 daripada waktu kerja biasa = 2 X kadar gaji biasa
2.7.2 Pekerja bergaji bulan:
• Jika bekerja kurang dari 1/2 waktu kerja biasa = 1/2 X kadar gaji biasa
• Jika bekerja melebihi 1/2 waktu kerja biasa = 1 X kadar gaji biasa
2.7.3 Pekerja bergaji mengikut upah:
• Pekerja bergaji mengikut upah (piece rated) = 2 X kadar upah biasa
2.8 Kadar bayaran kerja lebih masa yang dilakukan pada hari cuti rehat ialah 2 kali kadar gaji
sejam atau 2 kali kadar upah.
3. CUTI KELEPASAN AM
3.1 Setiap pekerja berhak mendapat 10 hari cuti kelepasan am bagi setiap tahun kalendar yang
dipilih daripada semua cuti kelepasan am yang diwartakan untuk tahun itu.
3.2 10 hari yang tersebut mestilah termasuk empat hari yang berikut:-
• Hari Kebangsaan
• Hari Keputeraan Yang Di-Pertuan Agong
• Hari Keputeraan Sultan atau Yang Di-Pertua Negeri atau Hari Wilayah Persekutuan
• Hari perayaan Pekerja
3.3 Baki 6 hari yang lain boleh dipilih oleh majikan dan hari-hari tersebut ke kemudiannya
hanya boleh ditukar ganti dengan persetujuan pekerja. Majikan mesti mempamirkan satu
notis di tempat pekerjaan menyatakan 6 hari yang dipilih tersebut sebelum bermulanya
setiap tahun kalendar yang berkenaan.
3.4 Jika cuti kelepasan am jatuh pada hari cuti rehat mingguan, hari kerja berikutnya bagi
seseorang pekerja hendaklah digantikan sebagai hari kelepasan am bergaji.
3.5 Jika hari kelepasan am atau hari yang diganti seperti di perenggan 3.3 di atas jatuh semasa
tempoh seseorang pekerja:
• diberi cuti sakit
• mengambil cuti tahunan
• menjalani tempoh hilang upaya sementara di bawah Akta Pampasan Pekerja 1952, atau
Akta Keselamatan Sosial Pekerja, 1969.
pekerja itu hendaklah diberi hari kelepasan am yang lain sebagai ganti.
3.6 Seseorang pekerja yang tidak hadir bekerja pada hari kerja sebelum atau selepas cuti
kelepasan am tanpa mendapat kebenaran daripada majikannya terlebih dahulu, tidak
berhak mendapat gaji bagi cuti kelepasan am kecuali ia mempunyai alasan yang
munasabah.
3.7 Kerja Pada Hari Kelepasan Am
Seseorang pekerja boleh dikehendaki bekerja oleh majikannya pada hari cuti kelepasan am
yang ditetapkan di bawah kontrak perkhidmatannya dan untuk kerja-kerja tersebut ia perlu
dibayar pada kadar tidak kurang daripada yang berikut :
• Pekerja bergaji bulanan, mingguan, harian, atau mengikut jam
= 2 X kadar gaji biasa (tambahan kepada gaji cuti kelepasan am). • Pekerja bergaji mengikut upah (piece rated)
=2X kadar upah biasa( tambahan kepada gaji cuti kelepasan am).
• Kerja Lebih masa (Overtime) bagi pekerja bulanan, mingguan, harian atau mengikut jam
= 3 X kadar gaji sejam.
• Kerja Lebih masa (Overtime) bagi pekerja bergaji mengikut kadar upah (piece rated)
= 3 X kadar upah biasa
3.8 Apabila seseorang pekerja bekerja pada hari cuti kelepasan am, ia berhak mendapat elaun
perjalanan jika elaun itu dikehendaki dibayar di bawah terma perjanjian dengan
majikannya, tetapi tidak berhak kepada kadar tambahan elaun perumahan atau elaun
makan.
3.9 Jika mana-mana cuti kelepasan am jatuh pada hari dimana pekerja bekerja 1/2 hari, kadar
gaji biasa hendaklah dibayar mengikut hari kerja penuh.
4. CUTI TAHUNAN
4.1. Seseorang pekerja berhak mendapat cuti tahunan minimum berasaskan tempoh
perkhidmatannya seperti berikut:-
• kurang 2 tahun - 8 hari setahun
• 2 tahun tapi kurang 5 tahun - 12 hari setahun
• 5 tahun atau lebih - 16 hari setahun
4.2. Seseorang pekerja yang tidak hadir bekerja tanpa kebenaran majikannya dan tanpa alasan
munasabah melebihi daripada 10 peratus daripada hari bekerja sepanjang l2 bulan
perkhidmatan secara berterusan, tidak berhak mendapat cuti tahunan bagi tempoh
tersebut.
4.3. Seseorang pekerja hendaklah mengambil cuti tahunannya tidak lewat daripada 12 bulan
selepas berakhirnya 12 bulan perkhidmatan berterusan, jika tidak cutinya akan luput. Jika
atas permintaan majikannya ia bersetuju secara bertulis untuk tidak mengambil cuti
tahunan tersebut ia hendaklah dibayar gaji ganti cuti tahunan.
4.4. Apabila seseorang pekerja yang sedang mengambil cuti tahunan kemudiannya berhak
mendapat cuti sakit atau cuti bersalin, cuti tahunan tersebut hendaklah dianggap sebagai
belum diambil.
4.5. Kadar bayaran cuti tahunan:
• Bayaran cuti tahunan hendaklah dibayar berasaskan kadar gaji biasa.
• Pekerja gaji bulanan dianggap telah menerima gali cuti tahunannya jika ia dibayar gaji
bulanan dengan penuh dalam bulan berkenaan.
5. CUTI SAKIT
5.1 Seseorang pekerja berhak mendapat cuti sakit minimum seperti berikut:-
• kurang 2 tahun - 14 hari setahun
• 2 tahun tapi kurang 5 tahun - 18 hari setahun
• 5 tahun atau lebih - 22 hari setahun
5.2. Cuti sakit dibawah 5.1 diatas termasuk cuti sakit yang diberi oleh Doktor Pergigian.
5.3. Seseorang pekerja berhak mendapat 60 hari cuti sakit secara agreget jika ia perlu
dimasukkan ke hospital. Jika pekerja mengambil cuti sakit di bawah (5.1), haknya ke atas 60
hari tersebut akan dikurangkan mengikut hari cuti sakit biasa yang diambil. Contoh:
• A telah mengambil 14 hari cuti sakit biasa. Oleh itu haknya untuk cuti sakit kerana
dimasukkan ke hospital ialah seperti berikut:-
Kelayakan cuti sakit kerana dimasukkan ke hospital = 60 hari
Jumlah cuti sakit biasa yang diambil = 14 hari
Baki cuti sakit kerana dimasukkan ke hospital = 46 hari
• Jika A telah dimasukkan ke hospital selama 60 hari dalam satu tahun kalendar, beliau tidak
lagi berhak kepada cuti sakit biasa.
5.4. Jika seseorang pekerja mengambil cuti sakit:
• tanpa pengesahan doktor, atau
• disahkan oleh seorang doktor tetapi ia gagal memberitahu majikan dalam tempoh 48
jam ia mula bercuti,
ia dianggap sebagai tidak hadir bekerja tanpa kebenaran majikannya dan tanpa alasan yang
munasabah.
5.5. Kadar bayaran cuti sakit bergaji ialah:
Jumlah hari cuti sakit X kadar gaji biasa
5.6. Seseorang pekerja tidak layak mendapat cuti sakit bergaji bagi tempoh ia menerima:
• elaun bersalin.
• pampasan kerana hilang upaya dibawah Akta Pampasan Pekerja, 1952.
• apa-apa bayaran berkala disebabkan hilangupaya sementara di bawah Akta
Keselamatan Sosial Pekerja, 1969.
6. CUTI BERSALIN
Butir-butir mengenai cuti bersalin ada dijelaskan dibawah tajuk Penggajian Pekerja Wanita.

..:: apa salah aku ?? ::..

sedihnya hati aku
ye ar...
insan2 yg aku syg buang aku...
kwn aku buang aku...
pakwe aku...
kenapa ??


apa salah aku ??
besar sangat ke salah aku ??
aku makin tak paham isi hati manusia ni
dekat dua bulanla...
aku jadi macam org gile...
tak tentu arah...
nampak aje epi kat luar
tp kt dalam ??
aku je yg tau...


kenapa korang wat aku camni ??
ape salah aku ??
nape tak boleh bg aku bahagia
walaupun sekelumit ??
aku sedih dengan diri aku
semua orang buang aku


sampai sekarang aku fikir
apa salah aku ??
bukan kawan je...
orang yang aku sayang
sanjung
selama ni
buang aku...
apa salah aku ???
apa salah aku ???
apa salah aku ???


dah macam orang takde arah tuju je
yela sebab tanya apa salah diri sendiri
hari2 hati aku tak tenteram
apa salah aku ???


YA ALLAH !
apa salah hambaMU ini ???


aku cuba gembirakan hati ni
tapi ternyata tak boleh
TAK BOLEH !!!
tapi kenapa ???
sebab semua orang dah buang aku ke ??


kenapa waktu aku susah sorg pun takde ??
kenapa waktu aku susah sorg pun tak datang hulur tangan ???
kenapa ??


sedihnya aku tengok diri aku ni
sedih sangat2 !
sampai satu tahap
aku benci diri aku sendiri !
i hate myself !!
hate !
hate !
hate !
u know ??
hate !
i hate myself so much !!!
sebab takde sorg pun nak kwn ngan aku !!

mana perginya insan2 yg bergembira dengan aku ??
mana ??


mngkn aku tak layak utk hidup di samping korang
ye la...
aku kn manusia...
yg selalu wat silap
sebab tu org benci kat aku
benci sangat2 !

argghhhh !!!

Monday, September 12, 2011

..:: Tak LaraT ::..

sudah ku jangka memang perkara tu akan berlaku... bukan dari aku... tapi dari dia...
sampai betul ati dia wat camtu...
alasannya mudah !
sedara mara, family tau password & email
ingat aku ni bodo ke ape ??
nak tipu aku tak payah la bagi alasan yg tak munasabah
malah, munasarawak barangkali ??

aku tak sangka...
dia boleh tukar status dari relationship to single
ape salah aku ??
dia nak aku phm dia...
tp dlm mase yg same aku lak dia tak ley phm...
ape ni ???

mcm ni ke namanya sayang ??
macam ni ke namanya cinta ??
kalo betol dia jujur & ikhlas nakkan aku
dia takkan sekali-kali wat camtu !
nampak sangat dia sorg yg hipokrit !

org yg aku pnh syg...
pnh jth cinta...
sggp wat camni kat aku...
camne aku nak phm dia ??

hmm....
aku pun x tau nak wat keputusan !

ya ALLAH !
KAU tabahkanlah hati hambaMU ini
aku tak terdaya nak menghadapi ujian & dugaanMU
ya ALLAH !
memang benar dia bukan jodohku
kerana cara dia hendak menjauhkan diri dari aku
sedangkan hakikatnya
aku tengok dia selalu bertanya khabar kepadaku
apa lagi ujian ENGKAU selepas ni YA ALLAH ??
jiwaku sakit...
jiwa hambaMU ini sakit...
sorang... sorang pergi meninggalkan aku...
sampai aku tiada tempat untuk mengadu...
diriku hanya sebagai tempat persinggahan sementara...

biarlah aku membawa diri ini...
dari penderitaan yg aku lalui ini...
takde makna cinta & sayang lagi
dalam diri ini...
seseungguhnya, aku sangat terluka tatkala ini
sungguh !
kalau benar dia mencintaiku..
dia akn mengejarku
seperti dalam filem hindustan...
hero mengejar heroinnya yg sudah berada di dalam kereta api...

Friday, September 2, 2011

..:: Baraan Tahun 2011 ::..

selamat hari raya
aidilfitri mulia
kepada muslimin muslimat
hahahahahaha
tau x ni lagu ape ??
ni ar lagu selamat hari raya
nyanyian allahyarham sudirman...
ngee ~

semalam 02 september 2011
bersamaan 4 syawal
adalah satu sejarah baraan paling besar
antara aku & kawan2
sains sukan 2007
ngee~

alhamdulillah...
even lambat bermula (kul10)
dapat gak ktorg selesaikan
sampai kul8 malam...
ngee~

bermula di rumah cikgu syamin ismail
dengan 7 buah kereta...
haha !
dan berakhir di rumah nurlela
dengan 4 buah kereta
kitorrg dapat gak habiskan baraan tahun ni...
alhamdulillah...

memang meriahlah tahun ni...
setiap umah yg kitorang datang
mesti ada gelak tawanya
walaupun
keadaan yang memenatkan...

kesian kat akulah...
terpaksa skip dua buah rumah
coz ada hal yg tak dapat dielakkan...

1st
time kat umah noraleeza
hahaha
semat gak aku tido...
ade gk hikmahnye...

2nd
time nk g umah taqiuddin
aduh !
adik malik kena tahan polis
coz moto takde roadtax !
agak bengang la jugak...
hahahahahaha

tapi sekejap aje...

yang sedihnya
bezfren au tak dapat ikut...
hazimah kassim...

sampai sekarang tak ley bla
aku nak mencari umah humaidi
hahahahaha
nasib baiklah tak sesat...
boleh pulak bile kitorang jumpa
jentera padi
dia cakap
takpe itu semua ilusi...
hahahahahahaha

so...
aku hope taun depan dapat la beraya sama2 macam ni...
even aku maybe dah pindah tanjong karang
hahahahahaha

thanx kengkawan...
dapat gak kita bersama...
untuk tahun 2011...


dari kiri berdiri : suhana, jaleha, huda, fatiela, ain, elis, husnina, hidayah sofia, malik, man, faezi, amir, fitri, humaidi
dari kiri duduk : rahmat, nurlela, ismail, syamin, pae

Sunday, August 28, 2011

..:: TeruJa ::..




assalamualaikum...
dikesempatan ini aku nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir & batin
kat semua orang yang pernah aku wat
silap kat dia sama ada sengaja atau tak sengaja dan yg baca entry aku ni...
SELAMAT HARI RAYA....


hari ni perasaan aku teruja sangat !
ye ar...
orang dah nak jadi auntie lagi skali
haha !
dulu auntie untuk
anak
yg sulung

insyaALLAH
taun depan auntie kpd anak yg no.2

td aku b'fb ngan bezfren aku
giler ar lame tak jumpe...
ntah bape tahun ar....
sedih ar...
taun ni die tak raye kat sg bsr
dia rye kat umah m
entua dia
kat muadzam shah, pahang...

dia cakap kat aku
pewot dia macam da a
da 'isi'
tp tak tau betul ke x ??
kalo ade rezeki...
insyaALLAH
aku harap ade ar...
sbb dia da sebulan tak dat
ang bulan...
ekekeke

ngah usik dia...

sempat lg dia
usik aku
dia tny aku
"ko bile lg ?"
haha !
gelak besar aku d
ibuatnya...

hmm...
insyaALLAH kalo takde pe2
tahun depan la...
hehe~

miang no ko
ain...
hmm....
betu
l ar...
kalo takde pe2...
urusan dipermudahkan...
taun dpn ar aku tamatka
n zaman dara aku...
hahahahahahaha
insyaALLAH...
(^_^)

ok la...


sampai cni aje...
korg nak tengok x muka ibu muda kita sorg ni ??
hehe ~
tengok kat bawah....


ok...
bezfren aku ni nama dia NOOR HAZIMAH BT MOHD KASSIM
sebelah tu husband dia...
aku tak tau name husband dia...
haha !


yang ni pulak Qatrun Nada ape ntah...
haha !
ni anak hazimah mber k yg kat atas ni...
ni anak sulong dia...
comel kan ??
muka dia mcm ayah dia... ibunya takde pun...
haha !




bawah ni pulak aku, hazimah & qatrun
time ni die baru aje lepas bersanding...
lg 1 nak gtau...
muka dia tu cam tired aje kn ??
dia sbnornye baru bangun tido...
aku ggu die... hahahaha


dia ni aje la yg aku percaya
selain org yg pnh aku rpt (dulu)
now hny die sorg yg aku pcy
dr kwn2 aku yg ade skrg ni..
byk sgt dugaan ktorg mse berkawan dulu...
jd tak heran lah nape ktorg boleh bertahan smpi skrg...
even dia dah berumahtangga...

ok la...
kalo ade rezeki aku akn g jmpe die...
lame gile x jumpe...
tak sabar nk tgk kwn aku ni berbadan dua lg...
hahahaha
teruja gila !

lg 1...
insyaALLAH kalo takde pe2 taun dpn
korg dpt ar kad kawen aku...
hahahahaha
especially ex-student sains sukan 06 & 07
and
NORLI EZZATI
NORZAKIAH
SALWANA
NUR LIYANA

kompem korg ar special aku jemput...
hahahaha....

ok la...
smpi cni aje entry aku kali ni...
hope kite akn berjumpa lg...
tata...
SELAMAT HARI RAYA !!!




Thursday, August 25, 2011

..:: SaLam AidilfiTri ::..

Honda V-Tec angkuh bergaya..
Mitsubishi mivec saingan utama..
Bukan nk cerita pasal kereta..
Saje nk ucap selamat Hari Raya..

Walau dosa sehalus kancil L2..
Ampun dan maaf dipinta dariku..

Saga Wira style rally..
Tak ada duit nk beli evo 3..
Jemput ke rumah di aidilfitri..
Tak kan nk bg evo baru nk mari..

Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir dan Batin..

Tuesday, August 23, 2011

..:: Ku PerLukanmu ::..

hai...
assalamualaikum... firstly, thanx kpd insan yg sudi menjengah masuk kat blog aku... dari negeri sembilan, melaka, jakarta pun ade ! hahahehe (nickname ahli apc)
kali ni entry aku nak story cket about perkembangan aku...
tajuk kat atas ni pun macam pelik ?
pelik ke ?? hahahehe
haha !

ok la...
actually, aku ngah menjinak-jinakkan diri dalam bidang penulisan novel...
b4 ni aku ade gak try... tp sekerat jalan je...
but, now...
aku rasa macam bersemangat cket ar...
sbb dpt semangat from my fren adilla
and my beloved boyfriend ; hafizzul ayub
thanx korg coz appriciate aku punya idea nak wat novel...
setakat ni baru belas2....
tak sampai suku lagi... hahahehe

ok la....
let's i explain about the sinopsis...
Qaseh Altrisya... seorang guru tadika yg sangat comel dan petah berkata di hadapan kanak-kanak yang berusia 4 until 6 years... dia bercinta dengan lelaki idamannya, Raif Danial juga seorang guru tadika di kuala lumpur. mereka menganyam percintaan dari zaman universiti lagi...
namun, percintaan mereka dilanda badai seketika apabila Raif Danial memberitahu yang dia mempunyai penyakit sejak dari lahir.
penyakit itu langsung tidak memberi impak pada hubungan mereka, malah lebih menguatkan lagi hubungan percintaan mereka....
mereka mengambil keputusan untuk menamatkan zaman bujang mereka tanpa meberitahu kedua orang tua Qaseh tentang penyakit Raif Danial...
disangkakan panas hingga ke petang rupa-rupanya hujan di tengah hari...
Qaseh sedang mengandung anak Raif Danial... setelah 5 bulan mengandung, Raif Danial pergi menghadap ILAHI untuk selam-lamanya...
kehadiran abang Maria, Airiel Ezriey seorang Duda anak satu dan juga bekas pensyarah Qaseh di universiti untuk membantunya keluar dari kancah penderitaan akibat kehilangan suami untuk selama-lamanya...
dapatkah Qaseh melupakan arwah Raif Danial setelah bertemu dengan Airiel Ezriey ?
bagaimana pula dengan anak dari benih arwah Raif Danial ?
hanya kasih yang mampu memberikan jawapan kerana dirinya memerlukan seseorang untuk dia bahagia.....

ni ajelah sinopsis yg dapat aku share...
hope ok la... tp xtau la tajuknya sesuai or tak... hehe.... :p

Add by adverlets